23 januari 2012

Ny vecka, nya tag. Hästarna har gått super idag. Calista reds fram av Angelina sen trimmade jag henne i ca 25 min. Ställde ut koner enligt skissen och tränade förvänd galopp, perfekt för att kolla så man verkligen har de för skänklarna och sätet. Innan jag fattar galopp brukar jag alltid skritta och göra lite framdelsvändningar, också det för att se så att hästen är riktigt fram för skänkeln och för sätet. För att jag inte ska korrigera för mycket med handen lägger jag tyglarna i kors (a la Strömsholms-träningen med Kyra) och det är väldigt effektivt med Calista. I början slingrar hon sig åt alla möjliga håll och och sparkar så fort man lägger skänkeln på men sen efter att man lugnt men bestämt fortsätter arbetet går hon fram till bettet och undan för min skänkel. När jag sedan sitter in i galoppen är kanslan ten points! Hästen börjar bli riktigt fin i markarbetet nu.
Tysken och Replay tömkördes. Börjar få mer och mer koll på det nu och tycker det blir bättre för varje gång. Tysken var riktigt fin och fick han både att trampa på för att sedan stretcha sin överlinje. Replay skötte sig också riktigt bra, skulle dock vilja att han kom fram ännu lite mer tilll bettet och stretchade sin överlinje lite mer, men det är ju sånt som kommer med tiden.
Missa inte kvällsöppet ikväll, RS Stallmästare Jens Fredricson och Helena Lundbäck ska delta i en debatt angående Ridsporten. Intressant!





Koner är alltid bra att ställa ut när man rider. Det gör att man får lite refernser att rida efter och man får lättare att variera sitt arbete. I travarbetet använde jag ex. konerna när jag red skänkelvikning. Jag red skänkelvikning från sargen och in mellan konerna, saktade av till skritt och skrittade sedan rakt fram för båda skänklarna och sedan trav igen och upprepa övningen på andra sidan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0