just understand the angles, and everything will fall into place

Dagens ridpass såg ut på följande sätt,

Calista fick trimmas i ridhuset. Hon var pigg och kändes fin! Jobbade mycket med att lossa bogarna för vikthjälperna, mjuka upp de långa bakbenen med skänkelvikning, öppna, tempoväxlingar och galoppfattningar. Har börjat hitta knapparna allt mer och mer. Viktigt är att ha en plan för hela ridpasset, när jag rider fram så börjar jag alltid jogga hästarna på nästintill långa tyglar och vänder de enbart för vikterna. Går ganska snabbt vidare till galoppen för att få igång deras mekanik och även där i lätt sits med "slappa" tyglar och vänder för vikterna. Ser också till att hålla mig minst en meter innanför spåret för att hästen inte ska "luta" sig mot sargen. Även lättare att känna om hästen går på dubbla spår. Därefter skrittar jag på långa tyglar för att ge hästen en liten pust innan det mer lösgörande och krävande arbetet börjar. Detta gör att hästen är ordentligt värmd i kroppen och om man har en häst med extra energi (läs Cruzidull) så kan man också låta de rasta av sig den värsta energin innan man ber de att fokusera.

Olga hoppades lite lätt idag inför tävlingen i helgen. Det fick bli galoppbommar på böjt spår som uppvärmning. Försökte få henne att stretcha longissimus dorsi (på ett ungefär översatt ryggmuskeln) vilket gick sådär. Svårt att få henne fram till bettet och provade ett rakt gummibett idag vilket inte funkade alls. Rider vanligtvis alla mina hästar på ett vanlit tjockt, tvådelat tränsbett med bettskivor. Fortsatte med att travhoppa för att få lite styrka. Hade även ett plank på diagonalen som jag hoppade i galopp för att verkligen känna att hon var framför skänkeln. Kopplade ihop allt till en bana för att även få lite lydnad. 

Cruzidull fick även hon hoppas igenom inför tävlingen i helgen. Red fram utomhus på grusvägen vilket uppskattades! Full fart framåt om hon själv fått bestämma. Ska bli skönt när man kan ut och galoppera dem igen. Gjorde samma hoppövning som med Olga och hon kändes bra! Lyssnade, bjöd och bar sig bättre än innan. En bra känsla inför helgen.

Mamma hjälpte mig och hade även med filmkameran så ska försöka slänga upp en film här snart! 
Så länge får ni en bild på mig och vår kära D-ponny Miss May. Första ridturen efter körtelfebern i Maj. Lycklig var jag!

 
Grönt gräs, gröna träd och ingen snö=hästväder!







Kommentarer
Postat av: Josefine

SÅ stilig bild!

2011-02-04 @ 12:47:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0