Nulägesrapport och svaga vs starka sidan

Calista är nu igång för fullt, ska hoppas i slutet av veckan som kommer. Känslan är riktigt bra (peppa, peppa) och jag hoppas verkligen att vi snart kan komma igång med tävlandet igen. Jobbar extra mycket med att stärka hennes svaga sida (vänster) genom att få henne att ta stöd på den tygeln. I princip alla hästar har en svag och en stark sida, de är höger eller vänsterhänta precis som vi människor. Det viktiga är att man lägger fokus på att stärka den svaga sidan istället för att bråka med den starka. Givetvis måste man hålla den starka sidan mjuk men man ska se till att inte bli dragandes i den starka sidans tygel då det bara lär hästen att hålla emot ytterligare och bli ännu starkare. Jag försöker få ett jämnt stöd genom att få bogen i samma spår som bakdelen, detta genom att jobba med diagonala hjälper, dvs höger tygel-vänster skänkel, vänster tygel-höger skänkel. I början håller jag henne också ställd åt svaga sidans håll och under ridpassets gång rakriktar jag mer och mer. Försöker att inte rida för mycket i bara ett varv och att inte sitta ute på spåret och harva utan håller mig en till två meter innanför. Det gör också att man med skänklarna måste parera hästen så den håller det spåret man tänkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0