Rythm Balance speed line distance

Dagen har gått i ett och just nu är jag helt slut! Började iaf med stalltjänst, släppte hästar i skritten och hage. Därefter hanns det med en fika på Markan och fick lyssna till en intressant diskussion om ridskolans och breddverksamhetens utveckling och framtid. Det finns verkligen en hel del att jobba med på det området!


Trimmade sedan Tysken i Gula Ridhuset, gick mycket bättre än igår! Fick han att trava med lång och låg hals i slutet och fick även till en och annan skänkelvikning som inte slutade med galopp. Han kräver tid och tålamod, kräver man för mycket för fort blir han lätt spänd och kort i halsen. Calista hoppade jag i Röda ridhuset och hon kändes riktigt, riktigt bra! Började med att hoppa fram över ett kryss i trav med en bom framför på ca 2.10 m. Vi fick i uppgift att göra en knut på tyglarna och över bommen ta ett mantag ganska långt fram och sedan hålla kvar även i landningen och två-tre galoppsprång efter för att träna sitsen och balansen i språnget. Många tror att hästens balans sitter i munnen och många ryttare håller också sin balans genom tyglarna men detta gör bara att hästen hänger sig på bettet och upplevs som stark. Hästen får sin balans när den kommer i jämvikt, lättast genom att man tar upp huvudet och driver in bakbenen, och ryttarens balans ska utgå från mellandelen och ett bra tramp i stigbygeln. Calista är ganska svår att följa och därför var denna övning super för mig, jag fick verkligen tänka på detaljerna och fick en mycket bättre följsamhet även när vi tog tyglaran igen. Efter att vi travhoppat några gånger var hoppade vi tre små lydnadshinder i följd för att skola hästarna och känna att man har de för sitsen och skänklarna. Calista kändes väldigt fin och var verkligen taggad inför uppgiften. Till sist hoppade vi en bana på åtta hinder. Känslan var helt super, tror aldrig hästen har visat så fin form.
Imorgon kommer mor&far och hälsar på! Ska hoppa båda hästarna på förmiddagen, ska få mor att filma så jag kan lägga upp det här.
Gruppen jag red i, ett ambitiöst gäng från Hallstahammar. Bild tagen av Jennifer Löfgren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0