Utrustning - Bett

Använder i princip bara ett och samma bett, oavsett markarbete eller hoppning/tävling. Bettet jag använder är ett helt vanligt massivt tränsbett med bettskivor. Gärna så tjockt som möjligt så att hästen verkligen vågar ta stöd. Det värsta som finns är när hästen inte vågar "gå fram till bettet" utan knäpper av och man har "ingenting" i handen. Calista är aldrig stark men kan dock bli lite framtung eller inte riktigt bjuda fram till bettet. Tränsbettet är det enda bett jag ridit henne på och det funkar väldigt bra, det är lätt att känna när hon tar stöd och också när hon inte bjuder tillräckligt. Totsie jobbas också på vanligt tränsbett och det funkar väldigt bra, i tävlingssituationen vet jag inte ännu men kan tänka mig att det räcker bra (iaf i de lägre klasserna ) med tränsbettet. Bettskivor har jag på för att få bettet att ligga så still som möjligt. Emellanåt brukar jag klä in den sidan av bettet som hästen tar minst stöd på med Latex som bjuder hästen att ta mer stöd. Ex Calista har en svag vänster sida och tar inte lika mycket stöd på den tygeln och då sätter jag ett varv med Latex runt bettets vänstra sida, brukar funka bra!
 
Favoritbettet!
 
Latex för att hästen ska ta mer stöd.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0